Cosul meu (0)
Categorii

Informatii Parfumuri


Definitie parfum

Produs cosmetic a carui utilitate este aceea de a schimba mirosul natural al corpului intr-unul placut. Un acelasi parfum poate emana miresme diferite pe persoane distincte, in functie de aciditatea pielii si de alti factori care tin de alimentatie, medicatie, pigmentatie.

Parfumurile delimiteaza o clasa de produse cosmetice distincta de cea a deodorantelor si antiperspirantelor, desi confuziile reprezinta un loc comun in comportamentul obisnuit al consumatorilor industriei de beauty.


Clasificarea parfumurilor potrivit concentratiei

In functie de concentratia de compusi aromatici, parfumurile sunt conventional delimitate in urmatoarele clase. Datorita prestigiului parfumeriei frantuzesti, termenii s-au internationalizat ca atare, devenind denominatii valabile indiferent de limbajul natural al consumatorului.


Extrait de parfum

Extractul de parfum (sau, mai simplu, parfumul ca atare) contine concentratia cea mai mare de compusi aromatici, intre 15% si 40%. Concentratia ridicata inseamna intensitate si durata mai mare. Aceste caracteristici se reflecta in pretul extractului, in mod obisnuit mai mare decat in cazul categoriilor de produse cu concentratie mai mica.


Esprit de parfum (ESdP)

Spiritul de parfum reprezinta o varianta intermediara intre extractul de parfum si apa de parfum, cu o concentratie cuprinsa intre 15% si 30%. Asemeni extractului, este mai putin preferat de consumatorul conventional al industriei de beauty pe motive de pret.


Eau de parfum (EdP)

Cu o concentratie cuprinsa intre 10% si 20%, apa de parfum este optiunea de top pentru consumatorul mediu, dovedind, in materie de intensitate si longevitate, cea mai buna performanta (comparativ cu apa de toaleta sau produsele cu concentratie redusa). Unele case de parfum isi prezinta produsele din aceasta categorie si sub numele de Parfum de Toilette (PdT) sau Milesime, desi denota aceeasi realitate a concentratiei si, prin urmare, aceeasi clasa de produs.


Eau de toilette (EdT)

Apa de toaleta prezinta o concentratie intre 5% si 15%, in detrimentul intensitatii si al longevitatii, insa in favoarea accesibilitatii. Este, pe aceasta baza, categoria preferata de parfum pentru consumatorul mediu. Pentru improspatare si reinnoirea efectului, se recomanda aplicarea de cateva ori pe zi.


Eau de cologne (EdC)

 Apa de colonie prezinta compusi aromatici in concentratie de 3%-8%. Aceasta categorie este de regula asociata si anumitor familii olfactive, anume, esentele citrice si chiparos, care exceleaza prin caracterul proaspat al miresmei (fresh). O denominatie alternativa folosita in special pentru apa de colonie conceputa pentru femei, desi mai putin uzitata, este Eau de Fraiche (sau Eau Fraiche). Efectul este mult mai putin durabil si mai putin intens, motiv pentru care aplicarea repetata este recomandata.


Perfume mist

 Cunoscut si ca body mist sau body fragrance, prezinta aceeasi concentratie precum apa de colonie, cuprinsa intre 3% si 8%, insa compusii aromatici nu sunt mixati intotdeauna cu solvent alcoolic. Spre deosebire de categoriile mai puternice, parfumul de corp se poate aplica pe intregul corp, nu doar topic.


Eau de splash (EdS)

Numit si body splash, este categoria de parfum cu cea mai slaba concentratie de compusi aromatici, intre 1% si 3%. Efectul se epuizeaza rapid, motiv pentru care reaplicarea este recomandata. Este conceput pentru aplicarea pe intreaga suprafata a corpului. Unele clasificari fac referire la aftershave ca la o categorie specifica de body splash, insa doar din ratiuni care tin de apropierea de diverse formule olfactive, nu neaparat de utilitate.


Clasificarea parfumurilor potrivit familiei olfactive

Tema sau familia olfactiva a unui parfum este data de notele de mijloc (sau de inima) si de cele de baza (sau de corp). Diverse scheme au fost conventional stabilite de-a lungul timpului pentru a usura definirea, descrierea si referintele, cu scopul de a identifica si discrimina. Pana acum, au fost delimitate 5 (+3) familii principale, cu subtipuri complexe ce creeaza punti hibride intre diverse familii.


Esente florale

In functie de notele dominante sau puse in valoare de celelalte note, parfumurile florale sunt fie soliflore, fie poliflore (buchet). Trandafirul, orhideea, irisul, violeta, zambila, narcisa, lacramioara, crinul, garoafa sunt doar cateva din sursele exploatate in parfumerie pentru obtinerea compusilor aromatici florali.

In functie de intensitatea acordurilor, parfumurile florale pot fi floral pure, delicat florale sau florale cu acorduri ce trimit la alte familii olfactive. Acestea sunt parfumuri care, fie delicate, fie asertive, amplifica magnetismul.

 


Esente orientale

 

Mergand de la discret orientale (soft oriental), trecand prin orientale pure si completate de hibrizii olfactivi, parfumurile orientale sunt dominate de note rasinoase si vanilate, insa nu exclusiv. Ambergris-ul, pastaia de vanilie, tonka, chihlimbarul sunt, de regula, mixate in formula olfactiva a parfumurilor orientale. Acestea sunt fragrance-uri picante, senzuale.

 


Esente lemnoase

 

Lemnul de agar, cedrul, santalul, vetiverul si paciuli sunt notele cel mai des intalnite in formula olfactiva a parfumurilor lemnoase. Muschiul si lichenul sunt, de asemenea, folosite pentru a da consistenta esentelor lemnoase.

Sunt parfumuri calde, care emana lent, ar persistent.

 

 


Esente proaspete (fresh)

 

Parfumurile fresh sunt fragrance-uri energizante care trezesc simturile. Notele citrice, acvatice si cele ierboase (green) sunt obisnuitele familiei. Cel mai des intalnite asocieri sunt cu acordurile florale si cele fougere. O familie creata prin asociere cu parfumurile citrice, dar care trimite la cele gurmande, este reprezentata de esentele fructate.

 

 


Esente fougere

 

Parfumurile fougere (tip feriga) sunt prin definitie mixte, incorporand note specifice tuturor celor 4 familii de baza. Lavanda, cumarina si lichenul sunt note aproape nelipsite din parfumurile fougere. Familia miresmelor fougere aromatice este imbogatita cu accente ierboase si insertii picante.

 

 


Esente chypre

 

Desi nu isi extrage identitatea prin referinta la un anumit tip de resursa, cum e cazul cu alte clase, parfumul chypre mixeaza, de regula, note de paciuli, bergamota, lichen si labdanum. Imprumuta foarte bine acorduri specifice altor familii, motiv pentru care parfumul chypre este temperat sau potentat de accente florale, gurmande, lemnoase etc.

 

 


Esente piele

 

Specifice parfumurilor din aceasta familie sunt notele care evoca mireasma pielii (fie neteda, fie intoarsa). Pentru a obtine acest efect, mijlocul si baza piramidei olfactive sunt configurate de acorduri de miere, gudron, tutun. Parfumurile cu note puternice piele sunt viscerale si asimileaza foarte bine, in notele de varf, acorduri specifice altor familii.

 

 


Esente gurmande

 

 

Parfumurile gurmande evoca universul deliciilor dulci sau al specialitatilor picante. Vanilia, boabele de tonka, caramelul, cacao, cumarina, scortisoara, chimionul sau curry sunt obisnuitele acestei familii, fixate fie ca note de varf, de mijloc, fie de baza.

 

 

 


Piramida olfactiva a parfumurilor. Ierarhia notelor

In jargonul industriei parfumurilor, definirea unui produs nu se face doar prin referire la concentratie si familie olfactiva, ci si la asa-numita piramida olfactiva sau ierarhie a notelor. Formula olfactiva este structurata pe trei nivele: note de varf (sau de cap), note de mijloc (sau de inima) si note de baza.

Prezentarea unui parfum in termeni de note este strict orientativa, casele de parfumuri pastrand cu strictete secretul formulei precise care sta la baza parfumurilor lansate.


Notele de varf (de cap)

Notele de varf sunt cele care deschid experienta unui parfum: sunt percepute imediat dupa aplicare. Reprezinta, totodata, cele mai volatile acorduri, durand foarte putin comparativ cu notele de mijloc sau de baza intrucat compusul aromatic responsabil are molecula mica si usoara (si, implicit, se evapora mai rapid). Perceptia notelor de varf este alterata de influenta notelor de baza.


Notele de mijloc (de inima)

Evaporarea notelor de varf face loc notelor de mijloc. Acestea dureaza mai mult, rolul lor fundamental fiind acela de a altera mireasma, adeseori perceputa ca repugnanta cel putin initial, a notelor de baza. Dureaza mai mult fiind mai bine fixate, si au un rol important in configurarea identitatii olfactive a parfumului.


Notele de baza

Tema introdusa de notele de mijloc capata profunzime si robustete datorita notelor de baza. Baza si mijlocul se influenteaza reciproc, fie alterandu-se, fie completandu-se. Notele de baza sunt cele mai longevive, si nu se fac resimtite decat dupa un interval considerabil de la aplicare (acesta variaza in functie de concentratie). Sunt definitorii pentru familia olfactiva de care apartine parfumul.

  •